Reminder – Vergeet uw nodige aangiftes (bestuurdersattest, A1, IMI) niet te vernieuwen!
Detachering en het Europese IMI-systeem
Reglementering
Sinds februari 2022 geldt de verplichting om nationale meldingen inzake detachering van chauffeurs uit te voeren in de EU, waardoor u bijvoorbeeld ook geen vaste vertegenwoordiger meer nodig heeft in Frankrijk.
Via de website https://www.postingdeclaration.eu moet men de gegevens van gedetacheerde werknemers ingeven (IMI).
De detacheringsregels zijn enkel van toepassing op onderstaande transporten:
Cabotage
Vb. een transport Lille à Bordeaux uitgevoerd door een Belgische ondernemer.Internationaal transport
Vb. een transport Rotterdam à Marseille uitgevoerd door een Belgische ondernemer.
Er is GEEN sprake van detachering in onderstaande gevallen:
Transit
Vb. zonder er te leveren, door Luxemburg rijden voor een transport van Zeebrugge naar Straatsburg.
Bilateraal transport
Dit heeft betrekking op transporten van of naar het land van vestiging van de transporteur.
Vb. een transport Antwerpen – Parijs uitgevoerd door een Belgische ondernemer.
Beperkte extra laad- en/of losactiviteiten die worden verricht in het kader van bilaterale activiteiten in de lidstaten of derde landen die de bestuurder doorkruist.
Praktisch
De website bevat ook een gebruikershandleiding: https://www.postingdeclaration.eu/help.
Er dient gebruik gemaakt worden van 1 eenvoudig model voor al uw aangiftes in de verschillende betrokken landen.
Het opstellen van een detacheringsverklaring (IMI) is per chauffeur en per lidstaat waarnaar gedetacheerd wordt, ten laatste op het ogenblik dat de detachering zal plaatsvinden en voor een maximumduur van 6 maanden.
Een kopie van de verklaring dient (in papieren of digitale) vorm aan boord van het voertuig te zijn voor eventuele controles langs de weg. Door middel van een QR-code op de verklaring kunnen de controleurs de correctheid van de aangifte nagaan.
In België dienen de bestuurders voor aanvang van de detachering te worden geïnformeerd over de toepasselijke loonvoorwaarden.
Voordat u als werkgever een bestuurder vanuit België naar een andere lidstaat van de Europese Unie detacheert, dient u in een schriftelijk document -op papier of in elektronische vorm- de bestuurder de enige officiële nationale website over detachering van de desbetreffende lidstaat, mee te delen.
A1 Formulier en sociale zekerheidsplicht
Ter herinnering: het A1 document (afgeleverd door de RSZ voor werknemers en de RSVZ voor zelfstandigen) blijft eveneens vereist voor alle transporten naar of van het buitenland!
Het formulier A1
In de regel moeten bij elke operatie in het buitenland de Europese werkgevers het bewijs leveren dat hun werknemers ingeschreven zijn in de sociale zekerheid.
Gedetacheerde werknemers aanvraag door werkgever
Dit document is het A1 formulier. Voor België is het de RSZ die deze formulieren aflevert. Deze moet de chauffeur ingeval van een controle kunnen voorleggen. Meer informatie over het verkrijgen van een A1 formulier kan u terugvinden via volgende link:
https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/applics/gotot/index.htm
Zelfstandigen
Dit document is het A1 formulier. Voor België is het voor de zelfstandigen de RSVZ die deze formulieren aflevert. Deze moet de chauffeur ingeval van een controle kunnen voorleggen.
Meer informatie over het verkrijgen van een A1 formulier kan men terugvinden op volgende link: https://www.rsvz.be/nl/aanvraag-a1-attest-betreffende-de-socialezekerheidswetgeving.
Het document zelf kan u hier terugvinden:
https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/applics/rsvz_A1/index.htm.
Bestuurdersattest (chauffeurs van buiten Europa)
Het bestuurdersattest is verplicht voor elk nationaal en internationaal vervoer dat uitgevoerd wordt met een in België ingeschreven voertuig onder dekking van een communautaire vervoersvergunning, voor zover de bestuurder noch onderdaan is van een lidstaat van de Europese Unie, van de Europese Economische Ruimte of van Zwitserland, noch een langdurig ingezetene is in één van deze landen (zie richtlijn 2003/109/EG van de Raad betreffende de status van langdurig ingezeten onderdanen van derde landen).
Het bestuurdersattest wordt afgeleverd aan de vervoeronderneming die houdster is van een communautaire vervoersvergunning.
De aanvraag dient door de vervoersonderneming te gebeuren.
De bestuurder moet tegelijkertijd beantwoorden aan de volgende voorwaarden:
houder zijn van een Belgische arbeidskaart, tenzij hij vrijgesteld is overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit van 9 juni 1999 betreffende de uitvoering van de wet van 30 april 1999 betreffende de tewerkstelling van buitenlandse werknemers;
ingeschreven zijn in de Belgische sociale zekerheid;
tewerkgesteld worden volgens de bij wet of collectieve arbeidsovereenkomst bepaalde loon- en arbeidsvoorwaarden.
Het afschrift van het bestuurdersattest dat tegelijk met het originele exemplaar wordt afgeleverd, moet in de lokalen van de vervoeronderneming worden bewaard.
Het bestuurdersattest wordt afgegeven op naam van één enkele onderneming en één enkele bestuurder.
Het attest is ten hoogste gedurende één jaar geldig vanaf de datum van afgifte.
Het aanvraagformulier en aanvullende informatie is hier beschikbaar.