Tijdelijke werkloosheid- Elektronische controle kaart eC3.2

Bron: koninklijk besluit van 12 juli 2016 tot wijziging van de artikelen 71, 71ter, 137 en 154 van het koninklijk besluit van 25 november 1991 houdende de werkloosheidsreglementering en tot wijziging van artikel 2 van het koninklijk besluit van 14 november 2011 tot uitvoering van de artikelen 49, 50 en 51 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, wat de mededelingen aan de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening betreft, B.S. 20 juli 2016, p. 45193; Infoblad E74, www.rva.be .

Vanaf de eerste dag van tijdelijke werkloosheid van elke maand moet de werknemer in het bezit zijn van een controlekaart. Voor werknemers uit de bouwsector geldt dit steeds vanaf de eerste dag van iedere maand, ongeacht of er een beroep gedaan wordt op tijdelijke werkloosheid.

Sinds 1 september 2023 kunnen alle werknemers gebruik maken van de elektronische controlekaart eC3.2 in het geval van tijdelijke economische werkloosheid. De werkgever is in dit geval vrijgesteld van de verplichting om een papieren controlekaart C3.2A te voorzien en, indien van toepassing, om deze werknemers in te schrijven in het validatieboek.

Invoeren van de controlekaart eC3.2

Om de eC3.2 te gebruiken is het akkoord van de werkgever nodig. Dit akkoord kan blijken uit:

• Een individuele overeenkomst met de werknemer (mondeling of schriftelijk), in dit geval zullen enkel de werknemers die dergelijk akkoord afsloten gebruik kunnen maken van de elektronische controlekaart; of

• Een ondernemings-cao of het arbeidsreglement , in dit geval zijn alle werknemers verplicht om de elektronische controlekaart te gebruiken.

Enkel als dergelijk akkoord voortvloeit uit een ondernemings-cao of het arbeidsreglement moet de werkgever dit melden aan de RVA, bij een individueel akkoord geldt deze verplichting niet. De éénmalige melding dient te gebeuren via het contactformulier op de website van de RVA of via e-mail naar het werkloosheidsbureau. Er zijn geen specifieke vormvereisten of verplichte vermeldingen die deze melding moet bevatten, volgens de RVA volstaat volgende boodschap:

“In mijn onderneming X met KBO XXXX.XXX.XXX is het gebruik van de elektronische controlekaart tijdelijke werkloosheid algemeen verplicht sinds XX.XX.XXXX op basis van het arbeidsreglement/cao.”

De werknemer heeft de mogelijkheid om het gebruik van de elektronische controlekaart tijdelijk of definitief te herroepen. Indien het gebruik voortvloeit uit het arbeidsreglement of een cao dan kan de werknemer géén definitieve herroeping aanvragen. Om een herroeping te bekomen zal de werknemer zich tot de RVA moeten richten.

Gebruik van de controlekaart eC3.2

De werknemer kan toegang krijgen tot de applicatie via zijn smartphone door het downloaden van de app (“eC32” – beschikbaar in de app store) of op een desktop via de portaalsite van de sociale zekerheid (https://www.socialsecurity.be/citizen/nl/static/applics/ec32/index.htm). De werknemer meldt zich aan met eID of Itsme (of een andere methode). Grensarbeiders moeten zich eerst identificeren en registreren door zich persoonlijk aan te melden bij de RVA. Indien de werkgever veel grensarbeiders tewerkstelt dan kan er contact worden opgenomen met de RVA om een alternatieve werkwijze uit te werken.

Bij de eerste ingebruikname zal de werknemer een verklaring op eer afleggen en het bestaan van een akkoord met de werkgever bevestigen (of collectieve verplichting via het arbeidsreglement / cao).

De werkgever ontvangt maandelijks een overzicht van de eC3.2 gebruikers in zijn onderneming via de eBox van de onderneming. Het enige doel van dit overzicht is de werkgever de mogelijkheid geven zich te verzetten tegen het gebruik van de eC3.2, bijvoorbeeld bij gebrek aan individueel akkoord of collectieve verplichting via het arbeidsreglement / cao. Indien de werkgever niet akkoord is dan moet hij de werknemer een papieren controlekaart C3.2A bezorgen, inschrijven in het validatieboek en de RVA verwittigen via het contactformulier op de website. De RVA zal de herroeping bevestigen per brief aan de werknemer.

De werknemer zal de elektronische controlekaart moeten invullen overeenkomstig dezelfde regels als de papieren controlekaart, kort samengevat:

• Invullen vanaf de 1ste effectieve tijdelijke werkloosheidsdag van de maand (let op: werknemers in de bouwsector moeten de kaart altijd invullen);

• Werk aanduiden vóór aanvang van het werk. Deze aanduiding kan vroeger plaatsvinden en eventueel later gecorrigeerd worden (zie verder) maar in geen enkel geval later dan de aanvang van het werk;

In afwijking van de regeling zoals die bestaat voor de papieren controlekaart, is het bij de elektronische controlekaart wél mogelijk voor de werknemer om zelf wijzigingen aan te brengen zolang de maand niet gevalideerd werd. De werknemer moet er zich van bewust zijn dat dergelijke wijzigingen enkel te goeder trouw mogen worden aangebracht en dat alle wijzigingen bewaard worden en zichtbaar zijn voor de inspecteur.

Bij technische problemen met de applicatie eC3.2 moet de werknemer onmiddellijk de RVA verwittigen.

Voor meer informatie verwijzen we u graag naar de website van de RVA - www.rva.be .

bruno velghe