Bedrijfswagens- Berekening van het voordeel

Bij kosteloze terbeschikkingstelling van een bedrijfswagen aan een medewerker dient fiscaal een voordeel van alle aard te worden berekend. De werkgever dient een solidariteitsbijdrage te betalen op het voordeel. Voor beide berekeningen wordt rekening gehouden met de CO2 uitstoot.

Door nieuwe Europese regelgeving dienden vanaf 01 september 2018 alle nieuwe auto's die worden ingeschreven een strengere emissie-, verbruiks- en CO2-test te ondergaan. De nieuwe, meer dynamische WLTP-test[1], vervangt de bestaande NEDC-test.[2] Afhankelijk van de situatie dient voor de berekening van het voordeel en de bijdrage een bepaalde waarde te worden gebruikt.

Eind 2020 liep de termijn af waarbij voor nieuwe wagens met een NEDC 2.0 norm gerekend mocht worden.

Wij geven u graag een overzicht te geven van de toepasselijke bepalingen.

Fiscaliteit[3]

De werknemer die een bedrijfsvoertuig voor woon- werkverkeer en/of private verplaatsingen mag gebruiken, geniet een voordeel alle aard.  Wanneer het voordeel niet kosteloos wordt toegestaan, wordt het in aanmerking te nemen voordeel verminderd met de bijdrage van de verkrijger.

Voor personenwagens wordt gebruik gemaakt van een formule die rekening houdt met het type brandstof, de cataloguswaarde, de datum van inschrijving en de CO2 uitstoot. Het voordeel van alle aard voor het persoonlijk gebruik van een lichte vracht of een ander voertuig, zoals bv. de trekker van een vrachtwagen, wordt berekend op de werkelijke waarde van het voordeel. Dit wil zeggen dat men moet kijken naar de waarde die het heeft bij de verkrijger, of wat het bedrag dat de verkrijger in normale omstandigheden zou moeten besteden om een dergelijk voordeel te verkrijgen.

Voor personenwagens wordt het forfaitair voordeel dus berekend door een CO2-percentage toe te passen op zes zevenden van de cataloguswaarde[1] van het kosteloos ter beschikking gestelde voertuig.

Voor het CO2-percentage dient rekening te worden gehouden met:

  • de NEDC 1.0 CO2-waarde wanneer het voertuig enkel een NEDC-waarde heeft;

  • de WLTP CO2-waarde wanneer het voertuig enkel een WLTP-waarde heeft;

  • de NEDC 2.0 CO2-waarde of de WLTP-CO2-waarde (vrije keuze) wanneer het voertuig zowel een NEDC 2.0-waarde als een WLTP-waarde heeft.

Om na te gaan of een voertuig over 2 CO2-uitstootgehaltes (WLTP en NEDC 2.0) beschikt, kan het conformiteitsattest (COC) van het voertuig worden geraadpleegd. Het conformiteitsattest (COC) van een voertuig met twee CO2-uitstootgehaltes vermeldt namelijk zowel een tabel (rubriek 49.1) met NEDC verbruiks- en CO2-waarden, als een tabel (rubriek 49.4) met WLTP verbruiks- en CO2-waarden.

Het inschrijvingsbewijs (uitgereikt vóór 1 juli 2019) van het voertuig vermeldt daarentegen echter maar één waarde en verduidelijkt niet om welke waarde het gaat (WLTP of NEDC). Vanaf 1 juli 2019 vermeldt het inschrijvingsbewijs geen enkele CO2-waarde meer, maar via de applicatie 'Mijn voertuig, mijn plaat', kan u op de website van de DIV de administratieve status van uw voertuig opvragen door uw chassisnummer in te vullen. Die administratieve status vermeldt onder meer de CO2-waarde(n) van uw voertuig.

Schematische overzicht aanwezigheid voordeel alle aard (desgevallend te verminderen met de bijdrage van de werknemer):

Sociale zekerheid

Een solidariteitsbijdrage is verschuldigd voor elk voertuig, categorie M1 of N1, ongeacht het feit of er een bijdrage is van de werknemer, dat door de werkgever aan een werknemer ter beschikking wordt gesteld, dat voor andere dan loutere beroepsdoeleinden gebruikt wordt (dit zijn woon-werkverplaatsingen, ander privé- gebruik of het collectief vervoer van werknemers).

De wetgeving bevat een vermoeden dat ieder voertuig verondersteld wordt ter beschikking van een werknemer te zijn gesteld voor andere dan loutere beroepsdoeleinden. Desgevallend dient u tegenbewijs te leveren dat er geen enkel privé gebruik is of dat het voertuig ter beschikking wordt gesteld aan een persoon die niet valt onder het toepassingsgebied van de sociale zekerheid voor werknemers (lees: een zelfstandige).

Waar de verplaatsing tussen de woon- en werkplaats met een gewoon voertuig aanzien wordt als een privé- gebruik, is dit bij de utilitaire voertuigen niet het geval. Daarenboven wordt het privégebruik van een zogenaamd utilitair voertuig niet vermoed. De utilitaire voertuigen die enkel voor professionele verplaatsingen en woon- werkverkeer worden gebruikt moeten in de DMFA- aangifte voorkomen met een solidariteitsbijdrage gelijk aan € 0,00. Indien dit nog niet gebeurd zou zijn, verzoeken wij u uitdrukkelijk om deze gegevens (+ kopie gelijkvormigheidsattest) aan ons over te maken.

De solidariteitsbijdrage is afhankelijk van het CO2- uitstootgehalte en het type brandstof.

Overzicht verschuldigdheid solidariteitsbijdrage (ongeacht eventuele bijdrage van de werknemer):

[1] Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure

[2] New European Driving Cycle

[3] Gedetailleerde FAQ over de vanaf 1 januari 2012 toegekende voordelen van alle aard die voortvloeien uit het persoonlijk gebruik van een door de werkgever/onderneming kosteloos ter beschikking gesteld voertuig, Fisconetplus 26/03/2020

[4] Onder cataloguswaarde wordt verstaan de catalogusprijs van het voertuig in nieuwe staat bij verkoop aan een particulier, inclusief opties en werkelijk betaalde belasting over de toegevoegde waarde, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of ristorno. Op de cataloguswaarde wordt een correctie uitgevoerd in functie van de ouderdom van het voertuig.

An Wuytack