Brussels Gewest: Doelgroepvermindering- Langdurig werkzoekenden

In het kader van de regionalisering zal vanaf 1 oktober 2017 in het Brussels Gewest een eigen systeem van doelgroepverminderingen in werking treden. Tot 30 september 2017 bleven de federale maatregelen van kracht blijven.

Deze doelgroepvermindering biedt een tussenkomst aan werkgevers die Brusselse werkzoekenden in dienst nemen. Dit zijn (niet-werkende) werkzoekenden ingeschreven bij Actiris met officiële woonplaats in Brussel. Elke werkgever kan de voordelen en tussenkomst genieten bij aanwerving van een Brusselse werkzoekende, dus ook een werkgever gevestigd in het Vlaamse of Waalse Gewest.

Voor de aanwerving van langdurig werkzoekenden zijn er 4 maatregelen:

-        Generieke 'Activa’;

-        Activa voor verminderde arbeidsgeschiktheid;

-        Aanmoedigingssteun voor opleiding (premie voor werkgever tijdens activering);

-        Ondersteuning van het werk als zelfstandige.

Noteer dat het belangrijk is dat u vóór de aanwerving de Activakaart dient aan te vragen. U gaat dus best na of uw toekomstige werknemer, wonende in Brussel, aan de voorwaarden voldoet.

De 'generieke' Activa

Het Brussels Gewest creëert een nieuwe vereenvoudigde Activamaatregel voor langdurig werkzoekenden (minstens 12 maanden) gedurende een periode van 30 maanden. Leeftijd en scholingsgraad spelen geen rol. De werkgever moet minstens een halftijdse arbeidsovereenkomst van minimum 6 maanden sluiten. De werkgever mag de werkuitkering in mindering brengen van het nettoloon dat hij betaalt.

Voorwaarden voor de werkzoekende

Op het ogenblik van indiensttreding dient de werkzoekende cumulatief aan onderstaande voorwaarden te voldoen:

-       gedomicilieerd zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

-       op het ogenblik van aanvraag van de Activakaart of de dag vóór indiensttreding ingeschreven zijn bij Actiris als 'niet-werkend werkzoekende' gedurende minstens 312 dagen in de 18 voorafgaande kalendermaanden[1];

-       minstens halftijds in dienst genomen worden vanaf 1 oktober 2017 met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur of voor een duur van minstens 6 maanden;

-       niet meer voltijds of deeltijds leerplichtig zijn;

-       de pensioengerechtigde leeftijd nog niet bereikt hebben.

Volgende niet-werkende werkzoekenden worden vrijgesteld van de inactiviteitsperiode van 12 maanden:

-       laaggeschoolde jongeren: dit zijn personen jonger dan 30 jaar bij aanvraag Activakaart of dag voor indiensttreding en geen diploma of getuigschrift van lager secundair onderwijs;

-       oudere werklozen: dit zijn personen die minstens 57 jaar zijn bij aanvraag Activakaart of dag voor indiensttreding;

-       werkzoekenden die één van volgende tewerkstellingen tot het einde van de overeenkomst (met succes) hebben afgerond[2]:

een inschakelingsovereenkomst (zie verder);

een tewerkstelling artikel 60 OCMW-wet;

een arbeidsovereenkomst in de sociale inschakelingseconomie ECOSOC (een doorstroomprogramma of  SINE-tewerkstelling);

een stage van minimum 6 maanden;

een vormende tewerkstelling voor jongeren;

een gesco-statuut bij lokale besturen;

een alternerende opleiding of individuele beroepsopleiding (IBF/FPI-E);

-       werkzoekenden ontslagen naar aanleiding van de afschaffing van gesco-plaatsen (KB nr. 474)[3];

-       werkzoekenden ontslagen in het kader van herstructurering of faillissement, sluiting of vereffening van de onderneming[4].

Volgende periodes worden gelijkgesteld met een inschrijving als niet-werkende werkzoekende

-       de inschrijving als niet-werkende werkzoekende bij een gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling van een ander gewest;

-       hechtenis tijdens een periode van inschrijving;

-       periodes gedekt door arbeidsongeschiktheidsuitkeringen of moederschapsuitkeringen tijdens een periode van inschrijving;

-       periodes waarin leefloon of financieel maatschappelijke hulp van het OCMW werd ontvangen;

-       een tewerkstelling in een inschakelingsovereenkomst;

-       een tewerkstelling in het kader van de sociale inschakelingseconomie, een doorstroomprogramma, SINE-tewerkstelling, een 'artikel 60-regeling', een vormende tewerkstelling voor jongeren, gesco in het kader van KB nr. 474;

-       een periode van onderwijs bij alternerende opleidingen.

De gelijkstelling komt te vervallen wanneer de niet- werkende werkzoekende langer dan 6 maanden tewerkgesteld is geweest tussen het einde van de situatie en de aanvraag van de Activa- kaart.

De werkuitkering

Er mag een werkuitkering in mindering van het nettoloon gebracht worden :

Periode Maximaal bedrag per maand        

6 maanden 350 EUR

(maand indiensttreding + 5 volgende)        

12 volgende maanden   800 EUR

12 volgende maanden   350 EUR

Deeltijdse werknemers ontvangen een pro rata.

De toekenning van de werkuitkering stopt bij het bereiken van de pensioenleeftijd.

De activakaart

De werkzoekende moet een Activakaart aanvragen bij Actiris om werkuitkeringen te kunnen genieten. De  Activakaart bevestigt dat de werkzoekende voldoet aan de voorwaarden, en vermeldt voor welke steun hij in aanmerking komt.

De kaart is 12 maanden geldig en kan hernieuwd worden voor telkens 12 maanden als de werkzoekende nog altijd voldoet aan de voorwaarden. Ze is geldig voor elke indienstneming binnen de geldigheidsperiode.

Uiterlijk de dertigste dag na indiensttreding dient de werknemer zijn aanvraag in te dienen. Bij laattijdige aanvraag wordt de activeringsduur beperkt. De voordeelperiode vermindert met de periode vanaf de dag van indiensttreding tot de laatste dag van de maand van de laattijdige aanvraag.

De datum van ontvangst van de aanvraag bij Actiris, wordt beschouwd als indieningsdatum. De aanvraag gebeurt aan de hand van een volledig ingevuld modelformulier opgesteld door Actiris. Het aanvraagformulier kan worden teruggevonden op www.actiris.be en kan ingevuld worden bezorgd aan attest.activa@actiris.be of worden opgestuurd naar Actiris Dienst Activ-Job, Sterrenkundelaan 14, 1210 Brussel.

Het is aan de werknemer om zijn werkuitkeringen aan te vragen bij zijn uitbetalingsinstelling. Hij dient dit te doen binnen de vier maanden volgend op de maand waarin zijn tewerkstelling aanvangt. Bij laattijdige aanvraag wordt de activeringsduur beperkt en mag de werkgever de werkuitkering niet in mindering brengen van het nettoloon voor de periode voorafgaand aan de ontvangst ervan. De werknemer dient een volledig dossier in te dienen. In dit dossier dient een uitkeringsaanvraag, samen met een kopie van de arbeidsovereenkomst of de bijlage bij de arbeidsovereenkomst voor te komen. Er dient uitdrukkelijk melding gemaakt te worden in de arbeidsovereenkomst of de bijlage dat de werknemer in aanmerking komt voor een werkuitkering (volgens de Activakaart) en de werkgever deze in mindering mag brengen van het nettoloon van de maand.

De werkgever verricht een maandelijkse aangifte e-ASR scenario 8 zodat de werkuitkeringen worden uitbetaald aan de werknemer.

Verhoogde Activa voor verminderde arbeidsgeschiktheid

Voor niet-werkende werkzoekenden met verminderde arbeidsgeschiktheid worden verhoogde werkuitkeringen toegekend gedurende 36 maanden. Een attest van een erkende arts is een voorwaarde.  Bovendien zijn de aanwervingsvoorwaarden soepeler.

Voorwaarden voor de werkzoekende

Op het ogenblik van indiensttreding[5] dient de werkzoekende cumulatief aan onderstaande voorwaarden te voldoen:

-       niet-werkende werkzoekende zijn met verminderde arbeidsgeschiktheid op het ogenblik van aanvraag van de Activakaart of de dag vóór indiensttreding;

-       ingeschreven zijn bij Actiris als niet-werkende werkzoekende;

-       in dienst genomen worden met een arbeidsovereenkomst.

-       niet meer voltijds of deeltijds leerplichtig zijn;

-       de pensioengerechtigde leeftijd nog niet bereikt hebben.

Volgende categorieën komen in aanmerking als werkzoekenden met verminderde arbeidsgeschiktheid:

-       niet-werkende werkzoekende die voldoen aan de medische voorwaarden om recht te hebben op een inkomen vervangende tegemoetkoming of een integratietegemoetkoming in het kader van de gehandicaptenwetgeving;

-       niet-werkende werkzoekenden die als doelgroepwerknemer waren tewerkgesteld bij een werkgever die valt onder het toepassingsveld van het paritair comité voor de ondernemingen voor aangepast werk, sociale werkplaatsen en maatwerkbedrijven;

-       niet-werkende werkzoekenden met een handicap die het recht opent op verhoogde kinderbijslag op basis van een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van ten minste 66 %;

-       niet-werkende werkzoekenden die in het bezit zijn van een attest afgeleverd door de Algemene Directie Personen met een Handicap van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid voor het verstrekken van sociale en fiscale voordelen;

-       een niet-werkende werkzoekende die werd erkend door het VAPH of PHARE;

-       de werklozen die een permanente arbeidsongeschiktheid kunnen aantonen van minstens 33 %, erkend door een geneesheer aangesteld door de RVA.

De werkuitkering

Er mag een werkuitkering in mindering van het nettoloon gebracht worden :

Periode

Maximaal bedrag per maand        

Maand van indiensttreding + 11 volgende maanden

750 EUR

24 volgende maanden    

600 EUR

Deeltijdse werknemers ontvangen een pro rata.

De toekenning van de werkuitkering stopt als de werknemer de pensioenleeftijd bereikt.

De activakaart

De aanvraag van de Activakaart en werkuitkeringen dient op dezelfde manier te gebeuren als bij de generieke activa.

Net zoals bij de generieke activa dient de werkgever een maandelijkse e-ASR aangifte scenario 8 te doen. .

Aanmoedigingssteun voor opleiding

Bij de voltijdse aanwerving met een contract van onbepaalde duur van een jonge laaggeschoolde werkzoekende, kan de werkgever een extra opleidingspremie van maximum 5.000 EUR krijgen (bovenop de generieke activa of de verhoogde activa). De financiële tussenkomst is enkel mogelijk voor opleidingen gevolgd tijdens de activeringsperiode. Het premiebedrag mag niet groter zijn dan de werkelijke kost van de gevolgde opleiding.

Het doel van deze premie is dat de werkgever investeert in de vaardigheden die de werkzoekende nodig heeft voor zijn functie. Hierdoor vergroot de kans op tewerkstelling zowel binnen de onderneming als erbuiten.

Voorwaarden voor de werkzoekende

Op het ogenblik van indiensttreding dient de werkzoekende cumulatief aan onderstaande voorwaarden te voldoen:

-       jonger dan 30 jaar zijn de dag van aanvraag van de Activakaart of van de Activakaart verminderde arbeidsgeschiktheid;

-       maximum een diploma of attest van lager middelbaar onderwijs hebben;

-       tewerkstelling met een voltijdse arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.

Voorwaarden voor de opleiding

Alle beroeps- en algemene opleidingen erkend in het kader van educatief verlof voor het Brussels Gewest,  kunnen het recht openen op een financiële tussenkomst voor de werkgever. De werkgever en de werknemer bepalen, in het kader van de behoeftes, welke opleiding er gevolgd wordt. De opleiding moet uitsluitend of voornamelijk gericht zijn op de huidige of toekomstige functie van de werknemer in de onderneming.

De aanvraag van de tussenkomst

De werkgever moet de tussenkomst aanvragen uiterlijk 20 werkdagen vóór aanvang van de opleiding door middel van voorlegging van een aantal documenten (aanvraagdocument, documenten van de opleidingsoperator, kopie arbeidsovereenkomst). Actiris deelt zijn beslissing aan de werkgever mee uiterlijk 20 dagen na ontvangst van de aanvraag.

Uiterlijk 2 maanden na het einde van de opleiding dient de werkgever de betaling aan te vragen. Ook hier dient een dossier te worden voorgelegd (betalingsaanvraagformulier, attest regelmatige aanwezigheid, bewijs betaling inschrijvingskosten).

De tussenkomst wordt betaald uiterlijk 2 maanden na de betalingsaanvraag.

Ondersteuning van het werk als zelfstandige

Er wordt voorzien in een premie voor niet-werkende werkzoekenden die zich vestigen als zelfstandige in hoofdberoep.

De inwerkingtreding van deze maatregel is nog niet bepaald.

Cumulatie, opgeheven maatregelen en overgangsmaatregelen

De werkuitkeringen en aanmoedigingssteun voor opleiding zijn niet cumuleerbaar met:

-       steun en premies voor gesco's;

-       de nieuwe Brusselse inschakelingsmaatregelen;

-       steun in het kader van doorstroomprogramma's;

-       steun voor herinschakeling van zeer moeilijk te plaatsen werklozen(SINE).

Combinatie is wel mogelijk met andere verminderingen van de socialezekerheidsbijdragen zoals de structurele vermindering en de doelgroepverminderingen.

Voor het Brussels Gewest worden vanaf 1 oktober 2017 een aantal activeringsmaatregelen en verminderingen van werkgeversbijdragen opgeheven.

Het betreft:

-       Activa-plan (doelgroepvermindering en werkuitkeringen voor langdurig werkzoekenden);

-       Activa-start;

-       doelgroepvermindering jonge werknemers;

-       doelgroepvermindering herstructurering;

-       Activa PVP (stadswachten) vanaf 1 januari 2018.

Voorlopig blijven volgende maatregelen bestaan:

-       Doorstroomprogramma's (RSZ-vermindering en integratie uitkeringen);

-       SINE-tewerkstelling (RSZ-vermindering en inschakelingsuitkeringen);

-       RSZ-vermindering mentor;

-       RSZ-vermindering kunstenaars;

-       RSZ-vermindering huispersoneel;

-       RSZ-vermindering gesco's;

-       RSZ-vermindering onthaalouders.

In het kader van de overgangsmaatregelen is de algemene regel dat voor werkgevers en hun werknemers aangeworven tot 30 september 2017, de voordelen in het kader van de opgeheven (federale) maatregelen behouden worden onder dezelfde voorwaarden tot hun einddatum, maar uiterlijk tot 30 december 2018.

Het gaat over de verminderingen in het kader van  Activa-plan, de Activa-start, de RSZ-vermindering jonge werknemers en de RSZ-vermindering herstructurering voor werkgever.

Voor langdurig werkzoekenden die in het bezit zijn van een geldige werkkaart of een verminderingskaart herstructurering hadden, maar werkloos waren op 30 september 2017, wordt een overgangskaart in het leven geroepen…

Werknemers die door dezelfde werkgever opnieuw in dienst worden genomen binnen de 12 maanden, kunnen niet genieten van de tewerkstellingsmaatregelen.

[1] De inactiviteitsvoorwaarde valt weg in een aantal gevallen bv. voor laaggeschoolden jonger dan 30 jaar, ouderen van 57 jaar en werkzoekenden ontslagen in het kader van herstructurering.

[2] De voortzetting van de tewerkstelling na het verlopen van deze (tewerkstellings)periode wordt beschouwd als een 'indienstneming'. De werknemer dient zich niet opnieuw in te schrijven als niet-werkende werkzoekende. Bij een verderzetting van de tewerkstelling zijn de nieuwe voordelen mogelijk, mits er geen onderbreking is tussen beide overeenkomsten. De niet-werkende werkzoekende mag niet langer dan zes maanden bij een werkgever tewerkgesteld geweest zijn in het kader van een arbeidsovereenkomst tussen het einde van de hierboven vermelde tewerkstellingen en de aanvraag van de Activakaart.

[3] Idem 2

[4] Idem 2

[5] Vanaf 1 oktober 2017

Eliott Duckers