Vlaams Doelgroepenbeleid- De Vlaamse ondersteuningspremie
Vlaanderen maakte van de mogelijkheid gebruik om zijn eigen doelgroepenbeleid uit te werken vanaf 01/07/2016. Vlaanderen focuste onder meer op de tewerkstelling van mindervalide medewerkers.
De VOP (Vlaamse Ondersteuningspremie) is bedoeld voor werkgevers ter compensatie van het rendementsverlies van een werknemer met een arbeidshandicap, en om de integratie van die werknemer in het arbeidscircuit te bevorderen. De bestaande Vlaamse premie werd, mits enkele aanpassingen, behouden.
Voor wie?
Werkgevers die een werknemer tewerkstellen met een arbeidshandicap, kunnen mits de medewerker aan de gestelde voorwaarden voldoet, aanspraak maken op deze premie. Zelfstandigen, zowel in hoofd- als in bijberoep, kunnen eveneens van de premie genieten. Ook uitzendkantoren kunnen voor eigen werknemers of uitzendkrachten een VOP aanvragen.
De premie
Een werkgever kan een VOP aanvragen voor alle werknemers waarvoor loon en sociale zekerheidsbijdragen worden betaald, waarbij een arbeidshandicap aanwezig is die officieel erkend is door de VDAB, en waarvan het domicilieadres in Vlaanderen of Brussel gelegen is. De VOP is een percentage van het referteloon.
De premie wordt in principe voor 5 jaar (20 kwartalen) toegekend maar kan mits motivatie en evaluatie meermaals verlengd worden op vraag van de werkgever.
De aanvraag
Er is geen termijn voor het aanvragen van een VOP. U kan dus op elk ogenblik een basisaanvraag voor een VOP doen (per werknemer met een arbeidshandicap). U kan zowel een aanvraag doen voor een toekomstige werknemer of een huidige werknemer. De VOP zal evenwel slechts betaald worden vanaf het kwartaal van aanvraag.
Vanaf 1 juli 2016 is het Departement Werk en Economie bevoegd voor de behandeling van de nieuwe aanvragen en de betaling van de VOP- premie.
Meer weten?
Departement Werk en Sociale Economie, Dienst Tewerkstelling, Telefoon: 02 553 08 61, Email: vop@wse.vlaanderen.be, Website: www.werk.be