Detachering van bestuurders in de sector van het wegvervoer

Op 11 juli 2022 verscheen in het Belgisch Staatsblad nieuwe wetgeving inzake detachering van bestuurders in de sector van het wegvervoer. Vanaf die datum dienen de bestuurders voor aanvang van de detachering te worden geïnformeerd over de toepasselijke loonvoorwaarden.

Met deze wet wordt gedeeltelijk voorzien in de omzetting van richtlijn 2020/1057.

Op wie is de informatieverplichting van toepassing?

De informatieverplichting is van toepassing voor werkgevers die gevestigd zijn in België en, die bestuurders detacheren in het kader van activiteiten van wegvervoer voor rekening van derden die onder de bevoegdheid vallen van volgende sectoren:

-       het Paritair Comité voor de petroleumnijverheid en - handel (PC 117);

-       het Paritair Comité voor het bouwbedrijf (PC 124);

-       het Paritair Comité voor de handel in brandstoffen (PC 127);

-       het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek (PC 140);

-       het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezicht diensten (PC 317).

Er is sprake van detachering in de volgende situaties:

- Cabotage: het vervoer van goederen waarbij zowel de laad- als de losplaats zich in hetzelfde land bevindt en dat wordt uitgevoerd door een bedrijf uit een ander land.

- Internationaal transport: het vervoer van goederen tussen andere EU-lidstaten/ derde landen, door een onderneming die niet in deze landen is gevestigd.

Er is geen sprake van detachering bij:

- Een bilaterale vervoersactiviteit: Er is sprake van een bilaterale vervoersactiviteit bij het vervoer van goederen op basis van een vervoersovereenkomst tussen enerzijds de lidstaat van vestiging naar een andere EU- lidstaat of derde land, of van een andere lidstaat of derde land naar de lidstaat van vestiging.

Daarnaast is er ook een vrijstelling van het nakomen van de verplichtingen bij detachering:

- wanneer de bestuurder die een bilaterale vervoersactiviteit verricht, daarnaast één laad en/of losactiviteit verricht in de lidstaten of derde landen die de bestuurder doorkruist, mits de bestuurder goederen niet laadt of lost in dezelfde lidstaat (1+1 regel);

- wanneer bij een in de lidstaat van vestiging aangevangen bilaterale vervoersactiviteit geen extra activiteit wordt verricht, en deze wordt gevolgd door een bilaterale vervoersactiviteit naar de lidstaat van vestiging, voor ten hoogste twee extra laad en/ of losactiviteiten, mits de bestuurder die goederen niet laadt of lost in dezelfde lidstaat (0+2 regel).

- Transit vervoer: het doorkruisen van een land zonder laden of lossen.

Inhoud informatieverplichting

Voordat u als werkgever een bestuurder vanuit België naar een andere lidstaat van de Europese Unie detacheert, dient u in een schriftelijk document -op papier of in elektronische vorm- de bestuurder de enige officiële nationale website over detachering van de desbetreffende lidstaat, mee te delen. U kan een model van overeenkomst opmaken via onze software, dan wel bekomen via uw dossierbeheerder.

Ter herhaling- Andere gevolgen van detachering

Als een bestuurder in het wegvervoer gedetacheerd wordt naar een andere EU- lidstaat dan dient een aanmelding op het IMI- platform te gebeuren en dan mogen de lidstaten geen nationale verplichtingen meer opleggen inzake detachering …  Maar het toepassingsgebied van de desbetreffende nationale wetgeving kan van land tot land verschillen! Zo is in Frankrijk de ‘oude’ melding (de detacheringsmelding cfr. de Wet Macron) bijvoorbeeld nog steeds van toepassing voor goederenvervoer met voertuigen < 3.5 ton!

Aanmelden op IMI-platform

Vanaf 2 februari 2022 dient er in geval van detachering, melding te worden gemaakt op het IMI- platform (Internal Market Informationsystem). In principe komen alle aanmeldingen op nationale platformen zoals SIPSI, MILOG, LIMOSA … vanaf deze datum te vervallen. Er dient niet langer een lokale vertegenwoordiger te worden aangesteld. 

De onderneming zal een account moeten aanmaken met haar bedrijfsgegevens en vervolgens alle chauffeurs die internationaal transport of cabotagevervoer uitvoeren, moeten aanmelden.

Concreet dient u volgende acties te ondernemen op het IMI-platform:

Stap 1: Creëer een EU- login (https://webgate.ec.europa.eu/cas/login);

Stap 2: Creëer een bedrijfsaccount op https://www.postingdeclaration.eu/landing (één login kan aan meerdere bedrijfsaccounts worden gelinkt);

Stap 3: Voeg de gegevens van uw chauffeurs toe. U kan uw bestuurders manueel toevoegen, dan wel gebruik maken van een importbestand dat wij u op uw verzoek deels ingevuld kunnen aanleveren.

Aandachtspunten:

-          De melding dient vóór de aanvang van de detachering te gebeuren;

-          De melding heeft een geldigheid van 1 dag tot 6 maanden en heeft betrekking op een periode en niet op een transportoperatie;

-          De aanmelding dient per werknemer en per land te gebeuren;

-          Vergeet de eigenlijke verklaring niet aan te maken en in te dienen ;

-          De chauffeur dient een kopie van de detacheringsverklaring bij zich te hebben (QR- code);

-          Houdt uw gegevens actueel en verleng deze tijdig (geldigheid maximaal 6 maanden);

-          De aanmelding op het IMI- platform staat náást de aanvraag van een A1 (toepasselijk sociale zekerheidsstelsel) en vervangt deze niet.

 

Vergeet niet de door u gedane aanmeldingen tijdig te verlengen. Rekening houdende met de aanvangsdatum van de verplichting (2 februari 2022) en de geldigheidsduur van de aanmelding (6 maanden) zullen immers veel aanmeldingen (bijna) verlopen zijn …

Naleven van de loon en arbeidsvoorwaarden van de ontvangende lidstaat

Indien er sprake is van detachering dan dienen de eventueel betere loon- en arbeidsvoorwaarden van de ontvangende lidstaat ook te worden nageleefd.

Ter herhaling- Verplichte registratie grensovergang

Vanaf 2 februari 2022 moet de chauffeur het symbool van het land dat ze binnenrijden, bij de dichtstbijzijnde stopplaats of net voorbij de grens, ingeven in de tachograaf. Wanneer de overschrijding van de grens plaatsvindt op een veerboot of trein, moet de chauffeur het symbool vermelden aan de haven of station van aankomst.

Ter herhaling- Cooling-off periode van 4 dagen na cabotage

Vanaf 21 februari 2022 mogen vervoerders binnen de vier dagen na het einde van een cabotage in een lidstaat, met hetzelfde voertuig of, in het geval van een samenstel van voertuigen, met de trekker van datzelfde voertuig, geen cabotage uitvoeren in diezelfde lidstaat.

Ter herhaling- A1 – document blijft verplicht

Het A1-document attesteert in geval van internationale tewerkstelling welk socialezekerheidsstelsel van toepassing is. Hiermee kan de werknemer aan de bevoegde autoriteiten in het buitenland aantonen dat hij reeds in een ander land onderworpen is aan de sociale zekerheid en daar bijdragen betaalt.

Het is verplicht om een A1-document aan te vragen. Dit blijft noodzakelijk en wordt in de meeste Europese landen gecontroleerd. De IMI-aanmelding doet deze verplichting niet vervallen. Indien u wenst kan PAYCOVER VZW dit A1-document voor u aanvragen. Gelieve in voorkomend geval ons per e-mail hiervan te verwittigen.

An Wuytack