Transportsector- Nieuwe cabotageregels vanaf 21 februari 2022- Nieuwe aanmeldingsverplichting
Sinds 2 februari 2022 is voor de transportsector een nieuwe aanmeldingsverplichting in voege bijdetachering. Aanmeldingen op nationale platformen zoals SIPSI, MILOG en LIMOSA komen vanaf dezedatum te vervallen, evenals de verplichting tot het hebben van een lokale vertegenwoordiger.
Vanaf vandaag 21 februari 2022 zijn ook de nieuwe bepalingen inzake cabotage in werking getreden.
Cooling-off periode van 4 dagen na cabotage
Met ingang van 21 februari 2022 mogen vervoerders binnen de vier dagen na het einde van een cabotage in een lidstaat, met hetzelfde voertuig of, in het geval van een samenstel van voertuigen, met de trekker van datzelfde voertuig, geen cabotage uitvoeren in diezelfde lidstaat.
Detachering
Er is sprake van detachering in de volgende situaties:
- Cabotage: het vervoer van goederen waarbij zowel de laad- als de losplaats zich in hetzelfde land bevindt en dat wordt uitgevoerd door een bedrijf uit een ander land.
Voorbeeld: Een Belgische transportonderneming vervoert goederen van Parijs naar Bordeaux.
- Internationaal transport: het vervoer van goederen tussen andere EU-lidstaten/ derde landen, door een onderneming die niet in deze landen is gevestigd.
Voorbeeld: Een Belgische transportonderneming vervoert goederen van Rotterdam naar Marseille.
In deze gevallen is er sprake van detachering en moeten de loon- en arbeidsvoorwaarden van de lidstaat waarnaar gedetacheerd wordt, gerespecteerd worden. Daarnaast dient ook een aanmelding op het IMI- platform te gebeuren.
Er is geen sprake van detachering bij:
- Een bilaterale vervoersactiviteit: Er is sprake van een bilaterale vervoersactiviteit bij het vervoer van goederen op basis van een vervoersovereenkomst tussen enerzijds de lidstaat van vestiging naar een andere EU- lidstaat of derde land, of van een andere lidstaat of derde land naar de lidstaat van vestiging.
Vb.: Een Belgische transportonderneming vervoert goederen van Brussel naar Parijs.
Daarnaast is er ook een vrijstelling van het nakomen van de verplichtingen bij detachering:
- wanneer de bestuurder die een bilaterale vervoersactiviteit verricht, daarnaast één laad en/of losactiviteit verricht in de lidstaten of derde landen die de bestuurder doorkruist, mits de bestuurder goederen niet laadt of lost in dezelfde lidstaat (1+1 regel);
- wanneer bij een in de lidstaat van vestiging aangevangen bilaterale vervoersactiviteit geen extra activiteit wordt verricht, en deze wordt gevolgd door een bilaterale vervoersactiviteit naar de lidstaat van vestiging, voor ten hoogste twee extra laad en/ of losactiviteiten, mits de bestuurder die goederen niet laadt of lost in dezelfde lidstaat (0+2 regel).
- Transit vervoer: het doorkruisen van een land zonder laden of lossen.
Vb.: De doortocht, zonder laad- of losoperaties, door Nederland voor een transport vanuit Duitsland naar België.
Gevolgen van detachering
Aanmelden op IMI-platform
Vanaf 2 februari 2022 dient er in geval van detachering, melding te worden gemaakt op het IMI- platform (Internal Market Informationsystem). Alle aanmeldingen op nationale platformen zoals SIPSI, MILOG, LIMOSA … komen vanaf deze datum te vervallen. Er dient ook niet langer een lokale vertegenwoordiger te worden aangesteld.
De onderneming zal een account moeten aanmaken met haar bedrijfsgegevens en vervolgens alle chauffeurs die internationaal transport of cabotagevervoer uitvoeren, moeten aanmelden.
Concreet dient u volgende acties te ondernemen op het IMI-platform:
Stap 1: Creëer een EU- login (https://webgate.ec.europa.eu/cas/login);
Stap 2: Creëer een bedrijfsaccount op https://www.postingdeclaration.eu/landing (1 login kan aan meerdere bedrijfsaccounts worden gelinkt);
Stap 3: Voeg de gegevens van uw chauffeurs toe. U kan uw bestuurders manueel toevoegen, dan wel gebruik maken van een importbestand dat wij u op uw verzoek deels ingevuld kunnen aanleveren.
Aandachtspunten:
De melding dient vóór de aanvang van de detachering te gebeuren;
De melding heeft een geldigheid van 1 dag tot 6 maanden en heeft betrekking op een periode en niet op een transportoperatie;
De aanmelding dient per werknemer en per land te gebeuren;
Vergeet de eigenlijke verklaring niet aan te maken en in te dienen;
De chauffeur dient een kopie van de detacheringsverklaring bij zich te hebben (QR- code);
Houdt uw gegevens actueel en verleng deze tijdig (geldigheid maximaal 6 maanden);
De aanmelding op het IMI- platform staat náást de aanvraag van een A1 (toepasselijk sociale zekerheidsstelsel) en vervangt deze niet.
Naleven van de loon en arbeidsvoorwaarden van de ontvangende lidstaat
Indien er sprake is van detachering dan dienen de eventueel betere loon- en arbeidsvoorwaarden van de ontvangende lidstaat ook te worden nageleefd.
Verplichte registratie grensovergang
Met ingang van 2 februari 2022 moeten chauffeurs het symbool van het land dat ze binnenrijden, bij de dichtstbijzijnde stopplaats of net voorbij de grens, ingeven in de tachograaf. Wanneer de overschrijding van de grens plaatsvindt op een veerboot of trein, moet de chauffeurs het symbool vermelden aan de haven of station van aankomst.
Opgepast: A1 – document blijft verplicht
Het A1-document attesteert in geval van internationale tewerkstelling welk socialezekerheidsstelsel van
toepassing is. Hiermee kan de werknemer aan de bevoegde autoriteiten in het buitenland aantonen dat hij reeds in een ander land onderworpen is aan de sociale zekerheid en daar bijdragen betaalt.
Wij willen u eraan herinneren dat de verplichting om een A1-document aan te vragen noodzakelijk blijft en gecontroleerd wordt in de meeste Europese landen. De IMI-aanmelding doet deze verplichting niet vervallen. Indien u wenst kan PAYCOVER VZW dit A1-document voor u aanvragen. Gelieve in voorkomend geval ons per e-mail hiervan te verwittigen.