Corona: Opzeggingstermijnen- Moederschapsrust- Fiscale maatregelen- …

Opschorting opzeggingstermijnen?

Een nieuw wetsvoorstel voorziet in de opschorting van de opzeggingstermijn voor ontslagen gegeven voor of tijdens de periode van tijdelijke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst omwille van overmacht ingevolge de COVID-19 crisis. Het voorstel dat op 11 juni werd aangenomen voorziet het volgende:

  • Zowel werkgever als werknemer hebben de mogelijkheid om de arbeidsovereenkomst op te zeggen tijdens een periode tijdelijke werkloosheid omwille van overmacht- corona.

  • Bij opzegging door de werknemer gegeven zowel vóór als tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens de schorsing;

  • Bij opzegging door de werkgever zowel vóór als tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens de schorsing. Indien echter de opzeggingstermijn lopend was voor 1 maart, dan wordt de opzeggingstermijn niet geschorst.

Deze nieuwe wetgeving zou in werking treden op de dag van publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Enkel opzeggingen betekend door de werkgever vanaf 1 maart 2020 worden dus vanaf datum van de publicatie in het Belgisch Staatsblad geschorst door de dagen tijdelijke werkloosheid omwille van overmacht (onder voorbehoud van wijzigingen). Het gedeelte van de opzeggingstermijn dat reeds verlopen is op de datum van publicatie werd dus niet geschorst door de werkloosheid ‘corona’.

Wetsvoorstel tot opschorting van de opzeggingstermijn voor ontslagen gegeven voor of tijdens de periode van tijdelijke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst omwille van overmacht ingevolge de COVID-19-crisis, www.dekamer.be, nr.1212/13

Bepaalde fiscale maatregelen gepubliceerd

Op 11 juni 2020 werden onder meer volgende fiscale bepalingen wettelijk bekrachtigd:

  • Vrijstelling van inkomstenbelasting van vergoedingen in het kader van steunmaatregelen die worden getroffen door de gewesten, gemeenschappen, provincies of gemeenten en die worden betaald of toegekend tussen 15 maart 2020 en 31 december 2020;

  • Vrijstelling van belasting van de bezoldiging in het kader van de vrijwillige overuren gepresteerd in de periode van 1 april tot 30 juni in de kritieke sectoren (nieuwsbrief Paycover);

  • Tijdelijke versoepeling van de voorwaarden waaronder werklozen, al dan niet met bedrijfstoeslag, kunnen worden tewerkgesteld in vitale sectoren en het tijdelijk bevriezen van de degressiviteit van de volledige werkloosheidsuitkeringen;

  • Het niet in aanmerking nemen van de in het tweede kwartaal van 2020 gepresteerde uren studentenarbeid voor het vaststellen van het nettobedrag van de bestaansmiddelen (van belang in het kader van het fiscaal ten laste nemen door hun ouders) (nieuwsbrief Paycover);

  • Vaststelling bedrijfsvoorheffing op 15% (zonder vermindering) op de uitkeringen tijdelijke werkloosheid betaald of toegekend vanaf 1 mei 2020 tot en met 31 december 2020.

Wet van 29 mei 2020 houdende diverse dringende fiscale bepalingen ten gevolge van de COVID-19 pandemie, BS 11 juni 2020

Fiscale steunmaatregelen verlengd tot 31 december 2020

Ondernemingen die hinder ondervinden ingevolge de verspreiding van het coronavirus, kunnen tot 31 december 2020 steunmaatregelen vragen aan de FOD Financiën.

Deze steunmaatregelen moeten financiële ademruimte geven en de schuldenaars toelaten om hun tijdelijke financiële moeilijkheden te overbruggen.

Welke ondernemingen?

De natuurlijke- of rechtspersonen in het bezit van een ondernemingsnummer (KBO):

  • ongeacht hun activiteitensector;

  • die daadwerkelijk hinder ondervinden ingevolge de verspreiding van het coronavirus, en dit ook kunnen aantonen (vb. een daling van het omzetcijfer, een aanzienlijke daling van de bestellingen en/of reservaties, gevolgen van een “kettingreactie” met partnerondernemingen,…).

De steunmaatregelen kunnen niet toegekend worden aan ondernemingen die, onafhankelijk van het coronavirus, structurele betaalmoeilijkheden kennen.

Welke schulden?

  • bedrijfsvoorheffing;

  • btw;

  • personenbelasting;

  • vennootschapsbelasting;

  • rechtspersonenbelasting.

Welke maatregelen?

  • afbetalingsplan;

  • vrijstelling van nalatigheidsinteresten;

  • kwijtschelding van boeten wegens niet-betaling.

Welke voorwaarden?

  • het naleven van de voorwaarden voor het indienen van de aangiften;

  • de schulden mogen niet voortvloeien uit fraude.

De steunmaatregelen zullen worden ingetrokken wanneer:

  • het toegestane afbetalingsplan niet werd nageleefd, behalve wanneer de schuldenaar tijdig contact opneemt met de administratie;

  • er een collectieve insolventieprocedure ontstaat (faillissement, gerechtelijke reorganisatie, …).  

Welke stappen?

  • één aanvraag per schuld, die geldt voor alle maatregelen;

  • op het ogenblik van ontvangst van een aanslagbiljet of betaalbericht;

  • via een formulier

  • per e-mail of per brief

  • één enkel contactpunt voor het geheel van de maatregelen: het Regionaal Invorderingscentrum (RIC) bevoegd voor de postcode van uw woonplaats (natuurlijk persoon) of maatschappelijke zetel (rechtspersoon).

www.financien.belgium.be

Moederschapsrust- Gelijkstelling afwezigheidsperiodes

Wanneer de werkneemster verder heeft gewerkt gedurende de zes weken (of acht weken bij de geboorte van een meerling) die de bevalling voorafgaan, kan de werkneemster haar moederschapsverlof na de negende week verplichte rust met vijf weken (of zeven weken ingeval van een meerling) verlengen. Deze vijf (of zeven) weken zijn facultatief en kunnen, naar keuze van de werkneemster, ofwel voor de geboorte ofwel na de verplichte postnatale rust worden opgenomen.

De lijst met afwezigheidsperiodes die gelijkgesteld kunnen worden met periodes van arbeid met het oog op de verlenging van de verplichte postnatale rust na de negende week na de bevalling, wordt uitgebreid.   

Via deze wijziging zullen ook de volgende periodes van afwezigheid die plaatsvinden vanaf de zesde week tot en met de tweede week voor de bevalling gelijkgesteld worden met periodes van arbeid voor de verlenging van het verlof:

  • tijdelijke werkloosheid wegens overmacht;

  • economische werkloosheid voor bedienden;

  • arbeidsongeschiktheid;

  • volledige werkverwijdering.

Wet tot wijziging van de periodes die plaatsvinden tijdens de voorbevallingsrust en in aanmerking kunnen worden genomen voor de verlenging van de nabevallingsrust, B.S. 18/06/2020, p. 44584; www.werk.belgie.be

Tijdelijke versterking AktiF en AktiF Plus

Werkgevers kunnen AktiF/ AktiF Plus genieten als ze werkzoekenden uit het Duitse taalgebied aanwerven die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. De werkzoekenden moeten ingeschreven zijn bij de Dienst voor arbeidsbemiddeling (ADG), woonachtig zijn in het Duitse taalgebied en aan bepaalde voorwaarden voldoen. Het heeft geen belang waar de werkgever is gevestigd.

De bedragen van de AktiF- en AktiF Plus-subsidies verdubbelen gedurende de periode van 1 juli 2020 tot 31 december 2020. Na afloop van de normale voordeelperiode wordt de steun voor 6 extra maanden toegekend. De werkgever ontvangt hogere subsidiebedragen (zowel voor AktiF- als AktiF Plus-gerechtigden) als hij de gerechtigde aanwerft met een arbeidsovereenkomst onmiddellijk aansluitend bij het doorlopen van een erkende vakopleiding in de onderneming (bv. IBO).

Er zal ook een nieuwe aanwervingssteun komen voor personen die werkloos werden ten gevolge van de COVID-19 crisis.

www.adg.be

Voorziene maatregelen Kern 12 juni 2020

Op 12 juni heeft de Kern uitgebreid met de partijen die de federale regering steunen een nieuw pakket met een reeks aanvullende steunmaatregelen goedgekeurd.

Volgende maatregelen hebben betrekking op de arbeidsorganisatie.

Het betreft:

  • De creatie van een systeem van aangepaste Corona werkloosheid, dat bestaat uit een overgang van  tijdelijke werkloosheid door corona-overmacht naar de klassieke economische werkloosheid. Deze ‘overgangs’ economische werkloosheid kan worden gebruikt als het bedrijf een omzetdaling van 10% heeft. De werknemer zal 2 dagen opleiding volgen per maand werkloosheid en zal 70% van zijn laatste geplafonneerde loon blijven ontvangen.

  • De mogelijkheid voor ondernemingen in herstructurering of die in  moeilijkheden verkeren om de arbeidsduur  te verminderen in afwachting van de hervatting van hun normale  activiteiten en om ontslagen te voorkomen, hetzij via een collectieve  arbeidsduurvermindering, hetzij via het tijdskrediet, hetzij via het  tijdskrediet eindeloopbaan waarvan de toegang met een uitkering zal worden verlaagd van 57 tot 55 jaar.

  • Uitbreiding van de toegang tot corona-ouderschapsverlof tot 30 september met een uitkering die wordt verhoogd tot 150% voor eenoudergezinnen en gezinnen met een kind met een beperking.

  • De door telewerkers gemaakte kosten zullen gemakkelijker kunnen worden vergoed, tot een maximum van € 127 per maand, met het oog op een beter evenwicht in de toekomst tussen werk en privé.

www.premier.be

Tijdelijke werkloosheid voor gepensioneerden

Na wisselende standpunten van de RVA verscheen op 16 juni een wet in het Belgisch Staatsblad die tijdelijk werkloze 65-plussers de mogelijkheid biedt om uitkeringen genieten.
Normaal gezien is het niet mogelijk om een rustpensioen te combineren met uitkeringen (tijdelijke) werkloosheid.

In de periode van 1 februari 2020 en zolang de vereenvoudigde procedure voor coronawerkloosheid van toepassing is (dus heden minstens tot 31/08/2020) kan een werknemer die na de leeftijd van 65 jaar tijdelijke werkloosheid aanvraagt, tijdelijke werkloosheidsuitkeringen ontvangen in combinatie met zijn rustpensioen.
Bovendien wordt tot 30 juni 2020 (verlengbaar) het pensioen van de betrokken werknemer, die tijdelijke werkloosheidsuitkeringen ontvangt, niet verminderd.
Wet van 9 juni 2020 tot invoering van een recht op uitkeringen bij tijdelijke werkloosheid van gepensioneerden van 65 jaar omwille van het COVID-19-virus, B.S. 12.06.2020 (editie 2), p. 43250. 

An Wuytack