Info seminarie voor de transport en logistieke sector Donderdag 25 april 2024 om 19u te Kortrijk ;

De sector wordt opnieuw met belangrijke uitdagingen geconfronteerd waarbij ‘sustainability’ en een ‘ESG strategie’ (Environmental, Social, Governance) vitale begrippen zullen worden in de bedrijfsvoering van elke transport en logistieke onderneming. Dhr Jan-Klaas Somers, Sustainability Consultant bij BDO, heeft reeds heel wat ervaring bij het uitvoeren van ESG trajecten in de transportsector. Immers niet alleen ‘grote’ ondernemingen kregen er van Europa recent een rapporteringsverplichting bovenop, maar ook alle onderaannemers zullen aan hen moeten rapporteren …..

 

Uptr lanceerde in 2016 een collectieve actie in samenwerking met Deminor tegen het illegaal kartel dat 14 jaar lang (1997-2011) door de truckfabrikanten werd georganiseerd en waarbij de betrokken truckfabrikanten met de Europese Commissie, in ruil voor verlaging van de boetes, die in totaliteit alsnog 2.9 miljard bedroegen, een schikking troffen.  Scania die niet schikte kreeg naderhand alsnog een boete van 880 miljoen euro, waartegen zij bezwaar en later hoger beroep aantekenden. Op 1 februari 2024 verwierp het Europees hof van Justitie ook dit beroep.   Slachtoffers van het truckkartel die nog geen actie hebben ondernomen om compensatie te vragen voor hun verliezen als gevolg van het kartel, hebben nog steeds de mogelijkheid om schadevergoeding te eisen. Immers ondanks het bestaan van het kartel moeten slachtoffers alsnog procederen voor een schadevergoeding, immers de opgelegde boetes zijn niet bedoeld om de schade aan de slachtoffers te compenseren. 

Dhr Charles Demoulin, chief investment officer bij Deminor komt de stand van zaken van de procedure dienaangaande toelichten. 

Ondertussen namen wij ook kennis van onaangekondigde invallen georganiseerd door de Europese Commissie bij de bandenbedrijven, waarbij deze ook verdacht zouden worden van illegale kartelafspraken….

 

De afgelopen weken en maanden zijn vele transportbedrijven het slachtoffer geworden van aanzienlijke boetes die opgelegd worden (vooral ook in Wallonie) mbt overlading, daarnaast werd de terugkeerplicht (return home principe) voor vrachtwagens door de advocaat – generaal van het Europees Hof van Justitie op losse schroeven geplaatst, Meester Frederik Vanden Bogaerde zal daaromtrent een korte toelichting voorzien.

Donderdag 25 april 2024 om 19u te Kortrijk (D Hotel Abdijmolenweg 1  - 8510 Marke)

 

Programma :

18u45 ontvangst ;

19u  welkomstwoord door Bruno Velghe ;

19u10  :  Dhr Jan-Klaas Somers, Sustainability Consultant bij BDO, ESG trajecten in de transport en logistieke sector.

19u50 : Meester Frederik Vanden Bogaerde, overlading en terugkeerplicht

20u10 : Dhr Charles Demoulin, chief investment officer bij Deminor, het truckkartel

20u30 : netwerken met een hapje en een drankje.

 

bruno velghe