De Pakjeswet | Enkele updates voor 2025
Met ingang van het nieuwe jaar zijn er enkele updates te melden in verband met de veel besproken wet van 17 december 2023 houdende diverse bepalingen met het oog op het verbeteren van de werkomstandigheden van de postpakketbezorgers (beter gekend als de ‘Pakjeswet’), en deze zijn niet enkel te wijten aan het kersverse regeerakkoord 2025-2029.
Minimumvergoeding
Opdrachtgevers die onder het toepassingsgebied van de Pakjeswet vallen moeten een minimumvergoeding betalen aan de onderaannemers waarop zij beroep doen. De bedragen van de minimumvergoeding worden elke 6 maanden bijgewerkt en gepubliceerd op de website van de FOD Economie.
Op woensdag 8 januari 2025 verschenen de nieuwe bedragen van deze minimumvergoeding op de website van de FOD Economie (in afwachting van publicatie in het Belgisch Staatblad van het ministerieel besluit):
• € 34,10 per uur voor een dienstverlener met een gemotoriseerd voertuig; en
• € 31,02 per uur voor een dienstverlener met een fiets.
Deze bedragen zijn geldig vanaf 1 januari 2025.
De gebruikte parameters, het bedrag van de minimumvergoeding, alsook een toelichtingsnota over de berekeningsmethode kan u raadplegen op de website van de FOD Economie: https://economie.fgov.be/nl/themas/ondernemingen/specifieke-sectoren/minimumvergoeding-voor .
Waakzaamheidsplan
Opdrachtgevers en onderaannemers die een beroep doen op pakketbezorgers moeten een coördinator aanstellen. De coördinator heeft verschillende taken, waaronder het opstellen van een waakzaamheidsplan dat de volgende gegevens bevat:
• een beschrijving van de keten van de dochterondernemingen, onderaannemers en leveranciers;
• een risicoanalyse van mogelijke inbreuken op de wet van 26 januari 2018 betreffende de postdiensten, het arbeids- en socialezekerheidsrecht;
• de maatregelen om aan deze risico’s tegemoet te komen.
Deze omschrijving is zeer ruim waardoor het niet voor iedereen evident is om hieraan een correcte invulling te geven. Daarom werd er recent in de schoot van PC 140.03 een model van waakzaamheidsplan, opgesteld door de werkgeversfederaties en afgetoetst met de sociale partners en de betrokken overheidsdiensten, in een cao gegoten.
Het gebruik van dit model is niet verplicht, maar geldt slechts als een hulpmiddel. Het gebruik van een eigen model / uitwerking is nog steeds toegestaan.
Registratie van de dagelijkse pakketdistributietijd
Sinds 1 augustus 2024 is elke opdrachtgever en onderaannemer verplicht de dagelijkse pakketdistributietijd te registreren van elke pakketbezorger. De invoering van de verplichting van een tijdregistratiesysteem zou in 2 fasen verlopen:
1. Vanaf 1 augustus 2024 tot en met 31 maart 2025: via een elektronisch registratieformulier ter beschikking gesteld door de RSZ via de website www.belparcel.be; en
2. Vanaf 1 april 2025: via een registratieapparaat of een systeem waarin de gegevens kunnen geregistreerd worden en dat toelaat om deze gegevens door te zenden naar een geautomatiseerde gegevensbank beheerd door de RSZ. De specifieke voorwaarden dienden nog bij Koninklijk Besluit te worden vastgelegd.
In het regeerakkoord 2025-2029 vinden we evenwel met betrekking tot de Pakjeswet volgende passages terug:
“Wetgeving over arbeidsomstandigheden van pakjesbezorgers op overlegde manier evalueren en vereenvoudigen rekening houdend met doelstelling van de wet, nl. om tot betere arbeidsomstandigheden voor pakjesbezorgers te komen.”
“Schrappen overbodige regels waarbij andere algemene economische wetgeving reeds van toepassing is en beperken administratieve last tot een absoluut minimum.”
In navolging hiervan werd volgende communicatie uitgestuurd door de RSZ:
“Aangezien enkele belangrijke beslissingen niet genomen konden worden door de regering in lopende zaken, wordt de definitieve wijze van tijdsregistratie voorlopig niet tot uitvoering gebracht. […] Opgelet: de tijdelijke versie van de tijdsregistratie blijft wel van toepassing tot en met 31 maart 2025.” (eigen benadrukking)
Wat betreft de tijdelijke tijdsregistratie geven we nog even mee dat er een gedoogperiode van toepassing is, zoals te lezen valt op www.belparcel.be :
“De verplichting om de pakketdistributietijd van uw pakketbezorgers te registreren, is van kracht. Om ondernemingen in staat te stellen aan de nieuwe wettelijke vereisten te voldoen, zullen de inspectiediensten de gebruikers begeleiden tot 31/03/2025. Tijdens die periode leggen de inspectiediensten geen sancties op voor die verplichting, behalve in geval van fraude.”
Identificatieplicht onderaannemers
Als een opdrachtgever beroep doet op onderaannemers dan voorzag de wetgeving dat hij vanaf 1 april 2025 aan de RSZ alle juiste inlichtingen zou moeten opgeven die nodig zijn, in welk stadium ook, om alle onderaannemers te identificeren.
In één adem met het bericht rond het uitstel van de definitieve wijze van tijdsregistratie geeft de RSZ aan dat deze verplichting eveneens wordt uitgesteld en dit al minstens tot november 2025:
“[…] Om dezelfde reden wordt de verplichting tot het aangeven bij de RSZ van de keten van onderaannemers uitgesteld tot minstens november 2025.”