Mobility Package | Terugkeerplicht geschrapt
Op 4 oktober 2024 heeft het Europees Hof van Justitie de terugkeerverplichting voor vrachtwagens geschrapt. De terugkeerplicht voor vrachtwagens werd ingevoerd vanaf februari 2022 en hield in dat transportondernemingen de activiteiten zodanig dienden te organiseren dat de voertuigen waarover zij beschikten en die in het internationaal vervoer werden gebruikt, ten minste 8 weken na vertrek uit de lidstaat dienden terug te keren naar de exploitatiezetel in die lidstaat.
Voortaan hoeven vrachtwagens niet meer om de acht weken terug te keren naar de exploitatiezetel van het transportbedrijf in het land waar ze geregistreerd zijn.
Het Europees Hof van Justitie oordeelde dat de Europese wetgever niet had aangetoond over voldoende informatie te beschikken om de proportionaliteit van de terugkeerverplichting te kunnen beoordelen. Dit was voor het Hof voldoende om de verplichting te schrappen, waarmee een einde komt aan een lange juridische strijd.
De andere bepalingen van het Mobility Package, dat in 2020 door de EU werd goedgekeurd, blijven wél van kracht. Denk bijvoorbeeld aan:
de regels rond het gebruik van de tachograaf en de rij- en rusttijden;
het verbod om de wekelijkse rust in de vrachtwagen door te brengen;
de verplichting om het vervoer zo te organiseren dat de chauffeur om de 3 of 4 weken (afhankelijk van het aantal opeenvolgende verkorte rusten) naar zijn woonplaats of de exploitatiezetel van de werkgever waar de werknemer normaal gestationeerd is, terug te keren;
de ‘cooling off periode’ van 4 dagen na de laatste cabotagerit om in diezelfde lidstaat opnieuw cabotageritten uit te voeren;
Detachering is direct van toepassing op cabotage.