Sociale balans
De sociale balans werd ontwikkeld als een instrument waarmee de ondernemingen dienen te rapporteren over de tewerkstelling en de geleverde opleidingsinspanningen. Heel wat ondernemingen zullen hun sociale balans moeten neerleggen bij de Nationale Bank van België na de datum van afsluiting van het boekjaar.
Wie dient een sociale balans op te maken?
Iedere Belgische vennootschap die personeel tewerkstelt, dient in principe een sociale balans op te maken.
De sociale balans maakt geen onderdeel meer uit van de toelichting bij de jaarrekening, maar moet thans als afzonderlijk document worden opgesteld.
De inhoud van de sociale balans
De sociale balans bestaat uit een aantal rubrieken, met name de staat van de tewerkgestelde personen, het personeelsverloop tijdens het boekjaar en inlichtingen voor de opleidingen voor de werknemers.
Staat van de tewerkgestelde personen
In deze rubriek kunnen inlichtingen worden teruggevonden over het gemiddeld aantal werknemers, het aantal gepresteerde uren, de personeelskosten, de aard van de arbeidsovereenkomsten, het geslacht en het studieniveau van de medewerkers.
Ook dienen er gegevens te worden vermeld over het aantal uitzendkrachten en van de onderneming ter beschikking gestelde personen.
Wat dient u nog te ondernemen?
Deel 1 van de sociale balans wordt vervolledigd met de gegevens waarover wij beschikken, op basis van de loonverwerking die wij voor u hebben verzorgd.
Zijn de gegevens inzake het studieniveau niet correct? De rapportering wordt opgemaakt rekening houdende met de gegevens geregistreerd in de loonverwerking. Indien de gegevens daar niet correct/ volledig zijn, kan deze rubriek niet correct worden ingevuld.
U dient zelf de gegevens toe te voegen over de door de onderneming tewerkgestelde uitzendkrachten en de ter beschikking van de onderneming gestelde personen. Het uitzendkantoor waarmee u hebt samen gewerkt zal u graag de nodige gegevens ter beschikking stellen.
Tabel van het personeelsverloop tijdens het boekjaar
De rubriek geeft een statistisch overzicht van de werknemers die in de onderneming zijn ingetreden en de werknemers die de onderneming hebben verlaten.
Wat dient u nog te ondernemen?
Deel 2 van de sociale balans wordt vervolledigd met de gegevens waarover wij beschikken, op basis van de loonverwerking die wij voor u hebben verzorgd.
Inlichtingen over de opleidingen voor de werknemers tijdens het boekjaar
Als werkgever dient u te rapporteren over zowel de formele als informele opleidingsinitiatieven die u hebt geleverd.
Wat dient u nog te doen?
Met uitzondering van de rubriek “Formele initiatieven- netto kosten voor de onderneming –bijdragen en stortingen aan collectieve fondsen”, dient u dit deel van de sociale balans zelf te vervolledigen. Wij kunnen deze gegevens immers niet distilleren uit de loonverwerking.
De Nationale Bank geeft u een bevattelijke toelichtingsnota met betrekking tot het vervolledigen van deze rubriek.
De sociale balans via de webtoepassing PayCover
Via onze webtoepassing is het tevens mogelijk dat u als werkgever of uw accountant zelf de sociale balans kan opbouwen. Deze opbouw geschiedt vanzelfsprekend middels de ingevoerde parameters, en rekening houdende met bovenvermelde beperkingen.