PC 140.03- Ontwerp van protocolakkoord 2021-2022
Binnen het Paritair Subcomité voor het wegvervoer en de logistiek voor rekening van derden werd op 7 oktober 2021 een protocolakkoord gesloten voor de jaren 2021-2022. Dit akkoord dient verder te worden geconcretiseerd door de sociale partners in nog te sluiten collectieve arbeidsovereenkomsten.
Hieronder vindt u de volledige tekst van het protocol.
KOOPKRACHT
· 0,4% verhoging op het reële loon + barema’s + anciënniteitspremie op 1.01.2022 (rijdend personeel, niet- rijdend personeel en garagepersoneel)
· Eénmalige geschenkcheque ter waarde van € 40 of een gelijkwaardig alternatief indien de onderneming reeds geschenkencheques voorziet. (zoals ook voorzien in de bepalingen van de cao in 2019)
· Toekenning coronapremie onder de volgende voorwaarden:
o Referteperiode: 1 maart 2020 – 31 mei 2021
o Voor werknemers in dienst op de toekenningsdatum (refertedatum 30 november 2021)
o Minimaal 175 effectief gewerkte dagen tijdens de referteperiode
o € 250
o Pro rata berekening voor deeltijdse werknemers
o Verrekening voor werkgevers die reeds een coronapremie toekenden in 2021 indien reeds een hogere of gelijkwaardige coronapremie werd toegekend. Werkgevers die minder dan 250 euro toekenden, vullen aan tot 250 euro, rekening houdend met bovenstaande voorwaarden
· Bijdrage SFTL wordt gedurende 2022 verminderd tot 7,85% (vermindering met 0,15%)
· Invoering fietsvergoeding: 0,24 €/km vanaf 1 januari 2022
STAND- BY VERGOEDING GARAGEPERSONEEL
Er wordt een stand-by vergoeding toegekend van € 1,5295 per uur stand-by. Deze vergoeding wordt geïndexeerd zoals de nachtvergoeding voor het rijdend personeel.
Meer gunstige regelingen op bedrijfsniveau blijven behouden.
Voor de tijd dat de arbeider moet uitrukken en daardoor effectief prestaties moet leveren, moet er loon worden betaald. Deze tijd wordt ook beschouwd als arbeidstijd.
FUNCTIECLASSIFICATIE
De sociale partners zijn ervan overtuigd dat om de sector opnieuw aantrekkelijk te maken de functieclassificatie het uitgelezen middel is om de lonen in de sector aantrekkelijker te maken. Hiervoor wordt er een werkgroep opgericht waarin voor het niet-rijdend personeel een koel -en vriespremie zal worden uitgewerkt. In dezelfde werkgroep zal de functieclassificatie van het rijdend personeel uitgewerkt worden waarbij de twee huidige laagste loonbarema’s zullen worden afgeschaft. Dit betekent concreet dat de twee huidige hoogste barema’s zullen dienen als vertrekbasis voor de twee laagste klassen. Deze werkgroep moet een akkoord bereiken op 30/6/2022 opdat de functieclassificaties kunnen ingaan vanaf 1 januari 2023.
Indien de werkgroep geen akkoord bereikt op 30/6/2022 zal de nieuwe functieclassificatie worden ingevoerd op 1 januari 2023 en zullen de lonen in klasse 3 van de nieuwe functieclassificatie verhoogd worden met 15 cent ten opzichte van het huidige hoogste loon. De lonen in klasse 4 van de nieuwe functieclassificatie worden verhoogd met 30 cent ten opzichte van het huidige hoogste loon. (klasse 4 verkrijgt dus 30 cent extra t.o.v. het huidige hoogste loon):
· Klasse 1: loonbarema 38u: € 12, 046 + 0,4% + index 22 + index 23
· Klasse 2: loonbarema 38u: € 12,4680 + 0,4% + index 22 + index 23
· Klasse 3: loonbarema 38u: € 12,4680 + 0,4% + index 22 + € 0,15 + index 23
· Klasse 4: loonbarema 38u: € 12,4680 + 0,4% + index 22+ € 0,30 + index 23
De nieuwe functieclassificatie met de daaraan gekoppelde lonen gaat in op 1 januari 2023. Bij de invoering van deze functieclassificatie blijft minstens het bestaande loon gewaarborgd.
Om deze verhoging vanaf 2023 buiten de loonnorm te houden, wordt vanaf 2023 voorzien in een bijdragevermindering van 0,15% voor het SFTL.
VERLENGING EN HERZIENING CAO’s
· Volledige invulling mogelijkheden NAR voor cao’s SWT/TK/Landingsbanen
(drempel blijft op 5%)
· Verlenging cao risicogroepen
· Verlenging cao permanente vorming, met toevoeging clausule afleveren attesten
· Afschaffing cao competentiepas
· Update cao maaltijdcheques/ecocheques: omzetting ecocheque in maaltijdcheque/maaltijd mogelijk maken + regeling voor startende ondernemingen
· Update cao rijbewijs (vrije begeleiding, marktconforme prijzen,…)
· Cao tot invoering weekendploeg (arbeid op zon – en feestdagen - 2x12u + FD = 38u), naar analogie met cao nachtarbeid, met toekenning verhoogd uurloon op basis van vrijwilligheid en contracten onbepaalde duur
· Cao flexibiliteit bepaalde duur op alle contracten + voor onbepaalde duur verlengen
· Cao ploegenarbeid: definiëring begrip ‘ploegenarbeid’, conform fiscale definitie, ploegenpremie voor alle uren ploegenarbeid zal besproken worden in een werkgroep
· ‘Gelijkgestelde dagen’ m.b.t. diensttijd (cao 27/01/2005)
Consensus + stand still omtrent gebruik van de beperkte lijst (art. 16 Vakantiebesluit) voor het verleden. In een werkgroep zal ruimere lijst voor de bepaling van de gelijkgestelde dagen vanaf de toekomst worden vastgelegd.
· Akkoord om andere bijkomende cao’s in een werkgroep te herzien
IMAGO VAN DE SECTOR
Actieve ondersteuning door de vakbonden in de dossiers zuurstof voor de sector en BV korting ploegenarbeid (RSZ en fiscaal) gekoppeld aan de actieve ondersteuning van de werkgeversfederaties om te pleiten voor een faire transportsector waarin marktconforme lonen en correcte prijzen worden betaald voor de transportsector.
Veilige en comfortabele parkings en onthaal van chauffeurs op laad-en losplaatsen
Helaas moeten we vaststellen dat er weinig beterschap is ten aanzien van 2019. Langs Europese wegen en in België zijn er nog steeds te weinig veilige en comfortabele parkeerplaatsen om de chauffeurs een kwalitatieve rust te gunnen.
Het feit dat de chauffeurs daardoor in de onmogelijkheid zijn om de verplichte rij- en rusttijden na te leven en dat ze geen toegang hebben tot parkings waar ze een veilige en comfortabele rust kunnen nemen en toegang hebben tot sanitaire voorzieningen, is een gedeelde bekommernis van zowel werkgevers als werknemers, vermits dit ook aanleiding geeft tot onveiligheid op de weg.
De sociale partners zullen deze problematiek aankaarten op de verschillende betrokken beleidsniveaus.
De sociale partners zullen daarbij pleiten voor investeringen vanwege de overheid om:
- voldoende parkeerplaatsen ter beschikking te stellen,
- deze parkeerplaatsen te beveiligen,
- deze te voorzien van de nodige sanitaire installaties.
Dit alles om de vrachtwagenchauffeurs te garanderen dat de verplichte rusttijden in menswaardige en comfortabele omstandigheden kunnen genomen worden.
Ook het onthaal van chauffeurs op laad-en losplaatsen laat nog steeds veel te wensen over. De sociale partners engageren zich om gezamenlijk problemen aan te kaarten en laad-en losplaatsen te sensibiliseren om hen respectvol te laten omgaan met de chauffeurs en hen toegang te geven tot de nodige sanitaire voorzieningen.
Het is de gemeenschappelijke wens van de sociale partners dat zowel de bedrijven als de werknemers als het brede publiek goed ingelicht worden over het doel van dit Mobility Package, de bepalingen erin voorzien en de daarmee samenhangende nationale wetgeving. Tevens pleiten de sociale partners ervoor dat de inhoud van dit Mobility Package wordt gerespecteerd. Voor dit alles wordt er een steunbedrag gelijk aan en ter vervanging van de steun aan de sociale partners zoals toegekend in vorige protocolakkoorden voorzien.
SOCIALE VREDE
De vakbonden verbinden zich ertoe geen acties te ondernemen die indruisen tegen de geest en de letter van dit sociaal akkoord en met betrekking tot de punten die het voorwerp hebben uitgemaakt van de onderhandelingen voor dit akkoord.
De vakbonden gaan de verbintenis aan alle geldende regels en procedures rond sociaal overleg en verzoening na te leven.