Bedrijfswagens - de nieuwe uitstootnorm

Voor voertuigen die vanaf 1 september 2018 geregistreerd werden, dient zowel voor de berekening van het voordeel van alle aard als voor de berekening van de solidariteitsbijdrage rekening gehouden te worden met de NEDC 2.0 norm. 

Voor ‘oudere’ voertuigen (dit zijn voertuigen ingeschreven vóór 1 september 2018) wijzigt er niets.

De WLTP- norm

Vanaf 1 september 2018 dient verplicht gebruik te worden gemaakt van een nieuwe testprocedure voor het meten van het brandstofverbruik en de CO-2 uitstoot van een wagen. Deze procedure heet WLTP, wat staat voor ‘Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure’. Deze nieuwe procedure zou een meer realistische benadering moeten geven… De nieuwe norm geeft een substantieel hogere uitstootwaarde dan de NEDC norm. Deze NEDC norm bepaalde ‘vroeger’ de uitstoot van een voertuig, en dit op basis van gestandaardiseerde labotesten.

Om tijdelijk één en ander te milderen, is bij wijze van ‘compromis’ de gecorreleerde NEDC norm, de NEDC 2.0, in het leven geroepen.

Deze normen kunnen worden teruggevonden op het gelijkvormigheidsattest. De nieuwe WLTP norm kan worden teruggevonden onder rubriek 4.4, de NEDC 2.0. onder rubriek 49.1. 

Standpunt RSZ en fiscus

Aangezien de CO2 uitstoot gebruikt wordt voor de berekening van de CO2- solidariteitsbijdrage, de berekening van het fiscale voordeel van alle aard, de verkeersbelasting en de aftrekbaarheid van de autokosten is het belangrijk te weten welke norm gebruikt wordt. De RSZ en de fiscus namen recent standpunt in dat tot eind 2020 voor nieuwe wagens rekening gehouden mag worden met de NEDC 2.0 uitstoot.

An Wuytack